keskiviikko 23. toukokuuta 2018

Aurinko laskee länteen

Meillä on jotenkin kovin korkea kynnys ollut länteen päin lähteä, kun koko viime kesä seilattiin vain itäsuunnalla. Ja kun kesäreissu nyt on Ahvenanmaan suuntaan suunniteltu, niin ajateltiin ottaa testireissu helatorstain viikonlopulle.

Kaunis oli auringonlasku ennen tuulista yötä
Keskiviikkona lähdettiin heti töiden jälkeen kohti Suomenlinnaa. Matka sujui varsin vauhdikkaasti, koska tuuli puhalsi hyvissä lukemissa. Ihan pieni ongelmatilanne tuli Kustaanmiekan kohdalla, kun sellainen punavalkoinen paatti koki oikeudekseen jyrätä massalla vasemmalta eteen, mitään käytöstapoja noilla viikingeillä… pienen u-käännöksen kautta jatkettiin sitten peräaaltojen yli Suokin satamaan. Auringonlasku oli upea, mutta yö meni vähän rauhattomasti, kun tuuli hakkasi köysiä ja jouduttiin keskellä yötä niitä säätämään paremmin.

Tuulta yli 9m/s ja täysillä purjeilla puhalletaan
Aamulla tuuli edelleen kovaa ja ajatus ulkomerelle lähdöstä ei tuntunut ihan kaikkein parhaalta. Mutta tuli tärkeä opetus; myötätuuli = hyvä, vastatuuli = paha! Takaa kun tuulee, niin ei kallistele ollenkaan niin kurjasti. Mentiin parhaimmillaan 10 m/s tuulessa täysillä purjeilla ja aivan oli mukavaa meno. Tai siis miinus aallokko, jonka keikutus ei matkapahoinvoivalle ole kivaa, mutta onneksi lääkkeet toimii! Parhaimmillaan vauhti nousi yli 8 solmun ja matka taittui jouhevasti. 40 mailia tultiin päivän aikana ja onnistuinpa siellä purjehduksen lomassa keittämään meille teetkin.

Elisaaren poijuista pieni osa
Oltiin valittu kohteeksi Inkoon Elisaari, jonne loppumatka  kuljetaan kapeaa ja matalaa uomaa pitkin. Onneksi oli vankat dokumentit siitä, että syväys riittää, muuten ei olisi sinne asti uskallettu. Mittari näytti syvyydeksi nollaa useampaan otteeseen, mutta niin vaan perille päästiin. Satama oli todella viihtyisä, vaikka onkin paikkamäärän osalta iso. Nyt paikalla oli vajaa parikymmentä venettä. Nopeasti huomattiin ensimmäinen selkeä ero idän satamiin; veneet on isoja! Meidän Ares oli ihan pienimmästä päästä. Aiheutti pientä venekateutta kapteenissa.

Koska paikka oli todella viehättävä ja sää mitä mahtavin, tehtiin meille poikkeuksellinen päätös jäädä kahdeksi yöksi paikoilleen. Varattiin perjantaille saunavuorokin ihanasta pikku saunasta, joka oli tosi mukavasti suojassa satamassa olijoilta. Saunan edessä oli pieni uimaranta ja erehdyin sanomaan pojalle, että kakskymppiä jos veteen uskallat. Olisi pitänyt tajuta, että jos lapsi käy kylmäaltaissakin, niin 10 astetta ei tunnu missään. Sinne meni pojan talviturkki. Itsehän olen pyrkinyt pitämään omani sinne loppukesään, kun ei koskaan tiedä milloin se Suomen suvessa on tarpeen.

Perjantaina lähdettiin aamupalan jälkeen kiertämään saaren luontopolku. Elisaaressa on yksi Suomen suurimmista tammilehdoista ja vaikka puut eivät vielä lehdessä olleet, oli metsä kuin sadusta. Kesällä paikalla ilmeisesti myös lampaita, joiden aitausten poikki nytkin käveltiin. Yritetään ehdottomasti piipahtaa täällä myös kesälomareissulla.

Lähteelä
Lauantaina lähdettiin jo takaisin päin. Etappina oli Lähteelä, joka oli sopivasti noin puolessa välissä kotimatkaa. Veneitä oli alkukaudeksi melko paljon, mutta hyvin silti mahduttiin. Kiva oli tämäkin paikka, mutta harmillista kyllä kioski ei ollut toiminnassa. Epäselväksi jäi, johtuiko alkukaudesta vai pitäjän vaihdoksesta.
Poika löysi itselleen naapuriveneestä kaverin ja ryhtyivät kalastushommiin. Kala kyllä söi, mutta  näytti sen verran pientä olevan, että ihan spagetti carbonaralla mentiin illallinen. Näillä ilmoilla veneessä on erityisen ihana kokkailla, kun pentterin yllä olevan ikkunan voi pitää ammollaan. Se on paljon parempi liesituuletin kuin mikään muu.

Pläkää oli isommillakin väylillä
Sunnuntaina ajeltiin sitten kotiin lähinnä moottorilla. Tuuli tyyntyi lähes täysin. Isosaaren kohdalla nostettiin hetkeksi purjeet ja saatiin tunnin verran mennä tuulella eteenpäin, muuten oli sitten koneelliset hevosvoimat hommissa.

Hyvä fiilis jäi reissusta. Kiva lähteä sinne suuntaan uudestaan. Etäisyydet ei ole niin pahoja kuin aluksi tuntui ja satamat oli mukavia. Ja kyllähän tuo sää tuntuu tuolla lännessä olevan aivan upea! 😉